Page 30 - Bien Haber2015 - 1 | Bien Seramik
P. 30

BİEN DERGİ: RÖPORTAJ

İSTANBUL’UN YEREL ŞARTLARINI
DÜŞÜNDÜĞÜMDE ELBETTE
İLK AKLIMA GELEN ŞEY BU
ŞEHRİN TARİHİ DOKUSU
OLUYOR. GERÇEKTEN ÇOK
ETKİLEYİCİ, GÜÇLÜ TEKNİKLER
KULLANILARAK İNŞA EDİLMİŞ,
TASARLANMIŞ BİR MİMARİDEN
BAHSEDİYORUZ. BU YÜZDEN
SANIRIM BİRAZ BU TARİHSELLİĞE
SAYGI DUYACAK BİR PROJE
TASARLARDIM İSTANBUL İÇİN.

pılar ve konut üzerine olacak bu çalışmalar.     proje tasarlardım İstanbul için. Ama diğer      yip gidebilir ve görsel olarak da pek etkileyici
Çok fazla konut projesi varmış gibi görünü-      bir taraftan da İstanbul’un bu yapılarının ha-  olmaz kanısındayım. Ya da örneğin çelik bir
yor ama belki de çalışmalarımın yarısı başka     ricinde şekillenen başka bir mimari de var.     yapı da fazla mimari olacağından tarihselli-
başka işler aslında. Kafeler ve konut projele-   Bunu da göz önünde bulundurmak gereki-          ğe herhangi bir referansta bulunmaz. Belki
rim de mevcut.                                   yor. Bu yüzden tasarlayacağım projede hem       yalnızca taş ya da beton benzeri malzemeler
                                                 yeni yerleşim alanlarını hem de sevdiğim o      fazla yoğun duracağından cam ögelerle daha
EĞER BİRİSİ SİZDEN İSTANBUL’DA BİR               tarihsel doku arasındaki ilişkiyi kuracak, bir  dışa dönük bir bina kurgusu yerinde olacak-
PROJE GERÇEKLEŞTİRMENİZİ İSTESEYDİ,              köprü görevi görebilecek bir yapı olması fikri  tır. Sonuç olarak; geniş pencereleri olan taş
NE TASARLARDINIZ? NASIL BİR TEKNİK               ağır basıyor. Aynı zamanda yerel insanların-    bir bina diyebilirim hayalimdeki İstanbul ya-
KULLANIRDINIZ, HANGİ MATERYALLER                 da bu harmoniye nasıl cevap vereceklerini       pısına. Tabi aynı zamanda daha önceden de
UYGUN OLURDU SİZCE?                              de hesaplamak gerekiyor. Bunun da ötesinde      belirttiğim gibi iklim şartları ve coğrafi yapı
Aslında yerel malzemelerle oldukça ilgiliyim-    aslında bu şehre olan ilgimin başka bir nok-    da oldukça önemli. Örneğin, İstanbul’da bir
dir. Bu malzemelerin yapılışları da oldukça      tası var, beni en çok etkileyen nokta; peyzaj.  deprem sorunu var ve yapıların da buna uy-
enteresan geliyor bana. Her şehrin farklı bir    Özellikle tarihi alanları içine alan bölgenin   gun olacak şekilde inşa edilmesi gerekiyor.
kültür yapısı var. Ama bunun ötesinde düşü-      çok dinamik bir yapısı olduğunu, küçük te-      Örneğin geçtiğimiz yıl tasarladığım Serpen-
nülecek farklı parametreler de söz konusu.       pelerden oluştuğunu görüyoruz. Bu yüzden        tine Galeri’deki büyük çardağı düşünürsek;
Örneğin mevsim şartları malzeme seçiminde        mimar olarak en başta bu yüzey yapısını ve      bu projenin aslında bu bütün anlattığım şe-
çok etkili olabiliyor. Örneğin Montpellier’deki  ona paralel kesişmelerde bulunan minareleri     hir ve coğrafi yapıyı birleştiren kurgunun bir
projede de hep bunu düşünmüşümdür. Çün-          düşünerek işe başlardım. Tamamen yatay ya       deneme çalışması olduğunu söyleyebilirim.
kü oranın biraz sıcak bir havası var ülkenin     da tamamen dikey bir yapı yerine bir anlam-     Bir anlamda coğrafi yapının bir çerçeve içe-
diğer şehirlerine göre. Biraz Akdeniz iklimi     da basamak mantığını kullanarak bu iki fik-     risinde nasıl tasarlanabileceğini öğreten bir
gibi ve insanlar dışarıda vakit geçirmeyi se-    ri aynı anda kullanabileceğim bir tasarımla     çalışma. Aynı zamanda da yalnızca taş ya da
viyor böyle kış zamanı bile daha sıcak olan      başlardım. Şehirde dikey görselliği sağlayan    beton gibi ağır malzemeler değil, daha hafif
mekanlarda. Bu yüzden de çok balkonlu bir        minareleri de oldukça etkileyici buluyorum      ve ışık geçirgenliği yüksek olan materyallerin
proje tasarladım. Bu balkonlar yapıdan biraz     ama böyle bir projede sanırım yatay ögelere     dış mekanla olan ilişkisini sorgulaması açı-
dışarı doğru çıkan ve o dış mekanla daha ya-     de ihtiyaç var. Bu sebeple de muhtemelen        sından da iyi bir fırsat olduğunu söyleyebili-
kın bir ilişki kuran bir bina olacak bu yüzden.  yarı doğal yarı mimari bir çalışma kurgular-    rim benim için.
Bir bina tasarlıyor olabilirim ama o binanın     dım. Şehrin yukarı-aşağı olan görsel örüntü-
dış mekanla kurduğu ilişki böyle durumlarda      sü ya da buna paralel olarak Kapalıçarşı gibi   BİRÇOK ÖDÜL ALDINIZ. BU ÖDÜLLERİ
oldukça önemli hale geliyor yaşam biçimle-       hem bir sokak görüntüsü ama aynı zaman-         NASIL DEĞERLENDİRİYORSUNUZ?
ri düşünüldüğünde. Bu yüzden İstanbul’un         da mimari bir yapı özelliğini de taşıyabilir.   Bence ödüller bir sonuç gibi. İyi bir mimar-
yerel şartlarını düşündüğümde elbette ilk        Mağara benzeri bu mimari örneklerini çok        lık örneği ortaya koyduysanız insanlar da
aklıma gelen şey bu şehrin tarihi dokusu         etkileyici buluyorum. Kullanacağım malze-       size bir şekilde bu çalışmadan memnuniyet
oluyor. Gerçekten çok etkileyici, güçlü tek-     me konusuna gelince; muhtemelen taş gibi        duyduklarını göstermek istiyorlar. Tıpkı okul
nikler kullanılarak inşa edilmiş, tasarlanmış    sert bir materyal kullanırdım. Çünkü eğer       zamanlarımda arkadaşlarımın bana söylediği
bir mimariden bahsediyoruz. Bu yüzden sa-        kalas ya da kereste gibi hafif bir malzeme      güzel sözler gibi ödüller de birer motivasyon
nırım biraz bu tarihselliğe saygı duyacak bir    seçerseniz bu şehrin dokusu içerisinde eri-     kaynağıdır her mimar için.

028 Bien Dergi
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35